Blogg endrer nyhetsbildet, eller?

Lesetid: 3 minutter

Masterbloggen har tre faste masterbloggere. I tillegg til at masterstudenter blogger om de ferdige masteroppgavene sine, følger vi også tre studenter som er underveis i sitt studieløp. Dagens innlegg kommer fra Linn som studerer journalistikk ved London Metropolitan University. Hun ser i dagens innlegg på hvordan nye medier påvirker og endrer nyhetsbildet.

Bloggenes verden

Av Linn Larsen

Blogger skapt nye uttrykk og nytt innhold i mediahverdagen. Kan dette bli sett på som journalistikk? Og i så fall, skaper de nye mediene annet innhold i nyhetsbildet – i tradisjonelle og nye medier?

Det har nå i de siste ti årene blåst opp en storm av bloggere i verden. I Norge har vi ulike kåringer som viser hvem som er beste bloggere, i ulike nisjer. I fjor var det kanskje mest snakk om den avtroppende bloggerjenta Voe, og Marias Metode.  I Tordenbloggen, bloggernes egen kåring stakk Unfiltered Perception av med seieren. Det blir spennende hvem som klatrer til topps i år…(kanskje det blir oss?!)

Hva i all verden skriver de om som er så interessant som gjør det verdt å klikke seg inn på sidene deres hver dag? Det er ikke akkurat førstesidestoff de skriver om, men informasjon som er interessant for en viss gruppe mennesker. Ny informasjon, gammel informasjon, og informasjon om både det ene og det andre legges ut på bloggosfæren hver dag. Noe er interessant for meg, mens noe er det for deg. Og det er vi vel glade for alle sammen der vi kan sitte i timesvis og rulle oss rundt i stoff som engasjerer oss. I noen tilfeller snubler vi over gode blogger som tar opp dagsaktuelle nyheter – og det er disse bloggene man skal se etter når man leter etter god borgerjournalistikk.

Denne interaktiviteten, mellom tradisjonelle og nye medier, har ikke nødvendigvis forandret nyhetsbildet, men den har, tror jeg, hjulpet til å få mer folk interessert i å kjøpe en god gammeldags avis eller bare lese nyheter på internett. Salget av aviser i Norge fortsetter å synke, men ikke i en så stor grad man før forventet det skulle gjøre. Men denne nye gruppen har i en grad – hvor stor vet vi ikke – forandret det visuelle og litt av innholdet i nyhetsbildet.

Pressekorpset har fått konkurranse

I studentopprørene i London oktober og november i fjor ble store overskrifter i landets aviser skapt da en liten gruppe studenter klarte å ta seg inn i en bygning. Da dette skjedde klarte en student å filme dette og sende det til BBC. Videoen der man kunne se en student knuse ruten viste også at han hadde god nok plass til å gjøre stuntet da han var omringet, ikke av politi, men nyhetskameraer overalt. Hvorfor hadde da denne studenten fått vise sin video til oss? Jo, han hadde gjennom sine ”studentøyne” klart å vise studentenes side ved demonstrasjonene. Vi kunne også, ved hjelp av en annen video, se angrepet på bilen til Prins Charles og fruen. Videoen hadde derimot ikke god nok kvalitet for å se hvem som gjorde det, men så sent som i går kunne nye bilder fra overvåkningskamera avsløre ansiktene deres.

Det at de nye teknologiske midlene har blitt så forferdelig effektive at vi kan med et trykk dele våre videoer med VG og Aftenposten. At redaksjonen velger å bruke disse, gjør nyhetene mer attraktive for leserne. Det fine med bloggerne er at de kan være så subjektive som bare det. De kan velge å følge deres egen redaktørplakat og samtidig kan de følge sin egen tid i motsetning til journalistene – de kan være sine egne journalister. Leserne har blitt en intim del av leseropplevelsen. Men dersom denne delingen mellom redaksjonen og videotakeren blir større, har jeg en ørlite mistanke om at det konvensjonelle nyhetsbildet kan bli svekket: Nyhetene mister sine nyhetsverdier og med det leserne.

Jeg vil vite mer!

Det er ingen fasitsvar til disse spørsmålene. Det kan diskuteres i evigheter. Det er svært vanskelig å finne en god bok og annet materiale med forfattere med ekspertise på dette feltet siden det er fremdeles et nytt og interessant felt å undersøke. Er det noen som har noen tips til hvor man kan finne gode artikler til blogger-journalist-nye-medier-teknologi-feltet?

  • Jeg er stolt over at bloggen omtales her, på Masterbloggen. Takk for det!

    Bare så det er sagt – min blogg er ikke avtroppende, og om jeg aldri så mye skulle ønske det, er jeg neppe noen jente lenger heller. 😉 MariasMetode har fått midler fra Fritt Ord for å blogge en stund til fremover – og den må jo også følge opp statusen som “Superheltinne i sosiale medier 2010” til arvtageren tar over, synes jeg.

    Nuvel.

    Jeg tror at påvirkningskraften bloggeren har ligger i at folk får et forhold til bloggeren, i motsetning til journalisten, når denne skriver om en sak. Vi som leser en blogg over tid, vet hva bloggeren står for, hvilke verdier denne har og hvordan skribenten reflekterer. Det gir en følelse av at en “kjenner” personen og man stoler mer på den man “kjenner” enn den man ikke kjenner i det hele tatt.

    Etterhvert som kommunikasjonssamfunnet har utviklet seg oppstår det tillitsnettverk. Tillitsnettverk dreier seg om personer man har tillit til som leverandør av spesialisert informasjon. Jeg skriver om helsetemaer, langtidssyke og velferdssamfunn. Civix, som du har lenket til, skriver ofte skeptiske innlegg om alternativ medisin.

    Jeg skriver både om dagsaktuelle hendelser, sist nå kritisk om NHOs årskonferanse, men også om mer helsefilosofiske temaer som tåler tidens tann. Jeg tror mange av de større bloggene har denne kombinasjonen.
    Det som skrives rundt på blogger og ander steder vi kaller sosiale medier, påvirker alle som leser, også journalistene. Jeg setter minst en femmer på at journalister henter inspirasjon fra bloggerne og andre som ytrer seg. Dette gjør at vi, som bloggere, kan påvirke den som påvirker andre til å påvirke.

    På den annen side har bloggere direkte påvirkningskraft også i det som blir tatt opp på politisk nivå og deretter i media, noe jeg selv var med på da jeg snakket i Stortinget kort tid siden. For meg er bloggen vår tids “Speakers Corner”, der vi alle kan ta en kasse, et hjørne og si det vi vil si. Det er også en del av vår samfunnsplikt, tenker jeg.

    Jeg tror også jeg skal sette en femmer på at dagsavisene kommer til å slippe til bloggere i større grad – slik som vi ser i http://www.nyemeninger.no/ – en blogg i avisen, der avisen får gratis stoff og den som vi si noe, kan si det.

  • Godt poengtert, Maria. Jeg la inn et komma for formildende omstendigheter. Da ser det ut som om du går fri fra å bli kategorisert som jente også 😉

    Veldig gode poeng om bloggernes påvirkningskraft. Påvirkning kan ikke kun måles i antall mistillitsforslag og avspaserte statsråder. Selv om bloggerne potensielt har et betydningsfullt verktøy som har vist seg å kunne bety slikt hodebry.

    Det du beskriver over som mer myke og usynlige dynamikker er vel så interessant. Avgrenser vi det til nyhetsbildet, slik Linn ønsker er vel du den i bloggesfæren som har oppnådd mest? Du og Voe?

    Jeg vil nå si at blogg gir autoritetspersoner en veldig god plattform, for å sette saker på agendaen. Du har konsentrert bloggen din om et tema, du er en autoritetsperson på området og en mektig brobygger 🙂 Formatet kler deg. Og vi har sett hvordan formatet komplimenterer nyhetsbildet. Det synes jeg er fascinerende!

  • Takk for komma…eller skal jeg snufse litt, kanskje, for ikke lenger å være i kategorien “jente”?

    Jeg tror jo på at endringer kommer “nedenfra”, som man sier. Eller – rettere; initiativet kommer fra massen når den ikke lenger går for sirkus&brød. Dette igjen påvirker kanaler, som fører til endring hos den som har makt til å utøve endring.

    Bloggen kan være med på å sette søkelys mot det en vil ha adressert. Jeg ser at delemulighetene i det vi kaller sosiale medier gjør at det jeg skriver kan nå langt utenfor de som vanligvis ville lest MariasMetode. I tillegg til å spres over et relativt stort nedslagsfelt, avhengig av hvor god bloggeren er til å formidle en holdning om at “man er i det sammen og uten hverandre er man intet”, står tekstene i lengre tid enn om de skulle være skrevet på papir. Postene blir som små satelitter inn i nye leserkretser, uten at jeg lenger kan følge dem eller har noen som helst kontroll over hvem som leser. Spennende!

    Huh. Jeg synes det er vanskelig å se utenfra hva MariasMetode har oppnådd og gjør, men jeg erkjenner at noe er det jo. Jeg ser at postene lenkes fra ut på vidt ulike nettsteder, som hos Regjeringen og nå hos NHO, så det må bety at noe av refleksjonene er verdt å ta med seg.

    Vi har jo også flere politikere som er gode til å blogge. Jeg tror de “vinner” på den innsatsen i det lange løp. På den måten er de i direkte og nær kontakt med borgerne som de er avhengig av.

    Selv ser jeg at jeg som lege har lært enormt mye som ingen lærebok eller klinisk praksis kunne lært meg. Den generøse delingen gjennom bloggen fra andre av innsikt og historier er jeg evig takknemlig for. Jeg er opptatt av at anonyme stemmer skal høres, slik at jeg får høre det ufiltrerte.

    Jeg håper jeg kan bruke det jeg har lært i et komplimenterende format etter hvert.

  • Vups. Kom jeg i skade for å kalle blogg et komplimenterende format? Da må jeg understreke kun i konteksten nyhetsskapende aktører. Når det gjelder opinionsdannelse, meningsbrytning og å belyse temaer/saker, soler bloggen seg i glansen av seg selv. Mener nå jeg.

    Hvilke politikere er gode bloggere. Og har vi sett eksempler på at norsk politikere har fått til interaktiv dialog mot nyhetsbildet?

  • Tja….Ivar Johansen, http://www.ivarjohansen.no/ er en aktiv blogger som tar opp saker som angår Oslo.

    Han mottok også Fritt Ord-midler, som dere og jeg gjorde, for å blogge. Det betyr at han har noe å formidle utenfor ren partipolitikk, kanskje?

  • Ja, det stemmer.

    … Verdt å merke seg 😉