Visuell læring
Lesetid: 2 minutterProsjektet mitt kalles Visuell læring, og er en studie av elever og motivasjon. Dette har resultert i en interaktiv læringsprofil; en nettbasert, personlig og sosial læringsoversikt. Verktøyet gir elevene mulighet til å knytte sine personlige interesser til skolearbeidet, lettere identifisere sine sterke sider, samt finne metoder tilpasset egen læring.
Jeg er fascinert av motivasjon – hva det er, og hvordan det påvirker oss. Motivasjon er selve drivkraften bak våre handlinger, og et fint utgangspunkt for å studere behov. Prosjektet mitt handler om å finne ut hvordan visuelt design kan bidra til å motivere elever til læring i skolen. I tillegg har jeg vært opptatt av å involvere brukere i prosessen, og se hvordan det kunne påvirke prosjektet. Dette fikk meg til å dykke inn i servicedesign, et fagfelt som handler om å designe tjenester, og som har fokus på brukere. Samarbeidet med elevene har vært utgangspunktet, og samspillet mellom dem og meg utgjør ryggraden i hele prosjektet.
Få av oss var bevisst hvilke styrker og egenskaper vi hadde som mennesker i en alder av 13 år. Du visste kanskje at du var flink til å spille fotball, ikke så flink til skjønnskrift, eller flink på skolen – men utover det?
Jo mer vi vet om hva som faktisk motiverer oss, jo bedre vil vi være i stand til å lære på de måtene som fungerer best for oss. For å få en bedre skole må vi ta elever seriøst, kommunisere med dem, og tilby de en utdannelse på deres læringspremisser. Slik kan vi få mer ut av elevenes potensiale, og legge til rette for at elevene kan utvikle evnen til å se seg selv og gjøre gode valg for fremtiden.
Mitt prosjekt går ut på å gjøre læring til noe mer håndfast, forståelig og konkret, og noe visuelt, oversiktlig og synlig. Løsningen jeg har utviklet er en interaktiv læringsprofil, en visuell oversikt over deg; det du lærer og hvordan du lærer det. Dette er en nettside som visualiserer hver enkelt elev sin fremgang og styrke. Samtidig benyttes informasjonen eleven legger inn til å gi eleven mer tilpasset undervisning. Hensikten er at nettsiden skal ivareta både det individuelle aspektet av læring, og det sosiale. Nettsiden er ment til å være et sosialt medium der elevene deler det de gjør og lærer med hverandre.
Løsningen jeg foreslår for å motivere elever til læring er en personlig lærings- oversikt som bidrar til at elevene kan se rekkevidden av hva de lærer, og å bruke hobbyene og tankegangen sin til å lære bedre. Mitt ønske for prosjektet er at dette skal bidra til at elevene gjør hverandre bedre, og skaper en positiv kultur og et åpent læringsmiljø.
Bilder fra prosjektet og utstillingen
Ta kontakt med Nina hvis du vil vite mer om prosjektet, prosessen eller lese rapporten. Se også websidene hennes på www.ninalysbakken.com
Pingback: Lines favorittinnlegg | Masterbloggen()
Pingback: Hvem er årets masterblogger? | Masterbloggen()
Pingback: Årets masterblogger er: | Masterbloggen()
Pingback: Interaction Design Association Meet in Oslo | Flippin Sweet()
Pingback: LPU » Blog Archive » Visuell læring()
Pingback: Ein ny skatt! « How can design create learning?()