Vinneren av Masterstipendet kåret!

Lesetid: 2 minutter

Juryering av søknadene til Masterstipedet er nå avsluttet. Jeg var så heldig at jeg fikk være juryleder og har nå diskutert mange gode søknader og masteroppgaver med resten av juryen, som besto av Eirik Newth, Mona Renate Ringvej, Truls Petersen og Magnus Nystrand.

Kunsten å koke vann

Masterstipendet 2011 tildeles Odd-Magne Hansen for oppgaven Kunsten å koke vann.  Masteroppgaven er levert ved Institutt for lærerutdanning og pedagogikk ved Universitetet i Tromsø, og handler om forholdet mellom teori og praksis i kokkeutdanningen. Årets vinner av Masterstipendet får et stipend på kr 30 000, samt bokkontrakt fra UniPub.

Her er juryens begrunnelse, kort oppsummert:

Masteroppgaven Kunsten å koke vann angriper frafallet i skolen på en original og innsiktsfull måte. Å forebygge frafall med mer praksis er ikke et nytt perspektiv i seg selv. Men å vise praksis som en mer verdifull og effektiv måte å overføre kunnskap på, åpenbarer en distinksjon som tidligere har vært vanskelig å få øye på.

Kunnskap for fremtiden

Vi fikk tilsammen 50 søknader hvor kandidatene var godt fordelt på kjønn, de representerte tilsammen en god geografisk spredning, og det var, ikke minst, et inspirerende mangfold blant fagdisipliner representert i søkermassen.

Med temaet “Kunnskap for fremtiden” ble en svært godt kvalifisert søkermasse aktivert. Juryen har vurdert mange gode oppgaver, med originale problemstillinger og interessante og overraskende forskningsfunn.

Å innstille en vinner blant så mange gode kandidater har vært veldig krevende. Og det ser vi i juryen på som et godt tegn! Vi takker alle som deltok for bidrag og setter stor pris på at disse har tatt seg tid til å reflektere over hvordan masteroppgaven representerer kunnskap for fremtiden.

Del kunnskap!

Gjennom søknadene så vi et stort engasjement. Mange vektla gode refleksjoner og viste et reelt ønske om å formidle egenprodusert kunnskap. Det er inspirerende å se at søkerne har tatt sin egen forskning seriøst og ser verdien av videreformidling.

Juryen oppfordrer alle til å vurdere å publisere masteroppgavene sine, og tenke igjennom hvilken form den vil gjøre seg best i: Som en vitenskapelig artikkel, en populærvitenskapelig artikkel, kronikk eller kanskje også bokmanus.

På vegne av Masterbloggen og juryen vil jeg gratulere Odd-Magne Hansen. Vi gleder oss kjempemye til å følge med i bloggen hans frem til bokutgivelsen.

Les Kunsten å koke vann

 

 

  • Knall vinneroppgave. Liker tittel, liker tema. Gleder meg til å følge prosessen fram til bok.

  • Mye jeg liker ved oppgaven. Viktig tema. Det er gøy å se at en masterstudent har så god peiling også på formidling. Her er bloggen hans: http://www.kokepunktet.no/om/

    Jeg liker hvordan Odd-Magne skriver om friksjon. Gir en bitteliten smakebit her, så blir kanskje noen fristet til å smuglese før boken kommer 😉

    “Friksjonen gjør det mulig å realisere ens drømmer, slik at de ikke lenger bare er fiksjon. Som vi vet utvikles det varme ved reell friksjon. Gir vi fantasien litt spillerom kan vi forestille oss at det samme gjelder den type friksjon Edvardsen snakker om.

    Varmen fra friksjonen gjør at vannet kan nå kokepunktet. Når en får vannet til å koke, kan en tilstrekkelig til å gå videre på egenhånd.”

    Gratulerer igjen Odd-Magne!

  • Gratulerer Odd-Magne!

  • Gratulerer Odd-Magne!
    Praksis som form for læring og tilegne seg kunnskap er et tema jeg er opptatt, Jeg tror det er veldig mye å hente her for mange. Det er derfor det er så kult at dette er en oppgave i pedagogikk, med bonus å også få lese om kokkellering 🙂

    Gleder meg til å lese!

  • Takk for alle gratulasjonene! Så hyggelig at dere ønsker å følge med på veien frem til ferdig bok.