itslearning — lite brukervennlig
Lesetid: 4 minutterTest av itslearning ved NTNU avdekket mange og store problemer med brukvennligheten.
Når man trenger det mest…
Om du har gått på skolen det siste tiåret kjenner du sikkert til enten itslearning eller Fronter. Dette er digitale læringsplatformer som brukes i omtrent alle deler av utdanningen i hele Norge. Her i landet er itslearning mest utbredt, og brukes hver dag av titusener elever og lærere.
At slike systemer er lette å bruke er en viktig suksessfaktor. Det får store konsekvenser dersom dette ikke er tilfelle. I intervjuene jeg gjorde i forbindelse med masteroppgaven dukket det opp historier om forelesere i fag med flere hundre elever, som blir nedringt av elever før innleveringsfrister fordi itslearning ikke gir tydelig nok beskjed om at oppgaven er levert og at foreleser har fått oppgaven.
Om testen
Å teste itslearning var en del av masteroppgaven min om Metodiske utfordringer med brukbarhetstesting av digitale læringsplattformer.
Brukertesting er en kvalitativ forskningsmetode som går ut på å observere brukere når de gjennomfører enkle oppgaver, for så å prate med dem om det etterpå.
Eksempel på en oppgave kan f.eks. være “Lever oppgave 1 i faget F”. Da er det opp til testpersonen å finne ut hvordan han skal få levert oppgaven sin og faktisk gjennomføre dette mens han blir observert.
Jeg testet 26 personer:
- 16 elever (8 erfarne og 8 uerfarne)
- 10 lærere (7 erfarne og 3 uerfarne)
Blant elevene og lærerne var det jevn fordeling mellom de som hadde prøvd itslearning før (erfarne), og de som var totalt ukjente med itslearning (uerfarne).
Grafen til Jakob Nielsen forklarer hvorfor man ikke trenger å teste med så mange brukere for å avdekke de fleste problemene:
Oppgavene testpersonene fikk var basert på de 5 hyppigste bruksområdene for elever og lærere ved NTNU.
De mørke resultatene
Testing avslørte hele 53 problemer for elever og 54 problemer for lærere.
Topp tre problemer for elever
1. Skrive i mottakerfelt
2. Velge deltakere før prosjekt
3. Uklar resultatside til tester
Andre problemer, som ikke er med i topp tre:
- Utydelig hvor du inviterer deltakere til opprettet prosjekt (villedende knapper på prosjektsiden)
- Prosjektinvitasjon til prosjekt vises ikke under Prosjekter (uklart hvor den vises)
- Søk: Etternavn-feltet står først, over fornavn-feltet
- Utydelig hvordan du legger til flere mottakere i en melding/invitasjon
- Ingen link i en prosjektinvitasjon til prosjektet som invitasjonen gjelder
Topp tre problemer for lærerne
1. Rotmappe-link og fagside-link
2. Rotete side for Legg-til
3. Melding til personer på deltakerliste
Andre problemer, som ikke er med i topp tre:
- Utydelig hvordan du finner personen du skal sende melding til
- Utydelig hvordan du åpner en innlevert oppgave
- Leveringsoversikten er uoversiktelig
- Søk: Det står ingenting i Emner-dropdown, som skaper forvirring
- Legge til peker: Innholdet i Kommunikasjon-dropdown er uforståelig / kryptisk
itslearning AS viser interesse
Resultatene mine, postet fortløpende på bloggen Brukertest av itslearning
, vekket interesse hos itslearning AS, og de var svært positive til at jeg gjorde en så omfattende brukertest av systemet deres.
En drøy måned før levering ble jeg invitert hjem til kontorene deres for å presentere resultatene mine. Presentasjonen ble overraskende godt mottatt, og de viste stor vilje til å forbedre brukeropplevelsen.
Nå gjenstår det bare å se om de gjør endringer basert på den grundige testingen min, og om endringene fører til en bedre og mer smertefri opplevelse av itslearning for elever og lærere i fremtiden. Det er jo lov å håpe.
Anders har snakket om sin Masteroppgave “Metodiske utfordringer med brukbarhetstesting av digitale læringsplattformer” på DUO, et samarbeid mellom Radio Nova og Masterbloggen. Lytt og lær.
Pingback: Innlegg på masterbloggen.no | Brukertest av itslearning()