itslearning — lite brukervennlig

Lesetid: 4 minutter

Test av itslearning ved NTNU avdekket mange og store problemer med brukvennligheten.

Når man trenger det mest…

Om du har gått på skolen det siste tiåret kjenner du sikkert til enten itslearning eller Fronter. Dette er digitale læringsplatformer som brukes i omtrent alle deler av utdanningen i hele Norge. Her i landet er itslearning mest utbredt, og brukes hver dag av titusener elever og lærere.

At slike systemer er lette å bruke er en viktig suksessfaktor. Det får store konsekvenser dersom dette ikke er tilfelle. I intervjuene jeg gjorde i forbindelse med masteroppgaven dukket det opp historier om forelesere i fag med flere hundre elever, som blir nedringt av elever før innleveringsfrister fordi itslearning ikke gir tydelig nok beskjed om at oppgaven er levert og at foreleser har fått oppgaven.

Om testen

Å teste itslearning var en del av masteroppgaven min om Metodiske utfordringer med brukbarhetstesting av digitale læringsplattformer.

Brukertesting er en kvalitativ forskningsmetode som går ut på å observere brukere når de gjennomfører enkle oppgaver, for så å prate med dem om det etterpå.

Eksempel på en oppgave kan f.eks. være “Lever oppgave 1 i faget F”. Da er det opp til testpersonen å finne ut hvordan han skal få levert oppgaven sin og faktisk gjennomføre dette mens han blir observert.

Jeg testet 26 personer:

  • 16 elever (8 erfarne og 8 uerfarne)
  • 10 lærere (7 erfarne og 3 uerfarne)

Blant elevene og lærerne var det jevn fordeling mellom de som hadde prøvd itslearning før (erfarne), og de som var totalt ukjente med itslearning (uerfarne).

Grafen til Jakob Nielsen forklarer hvorfor man ikke trenger å teste med så mange brukere for å avdekke de fleste problemene:

Oppgavene testpersonene fikk var basert på de 5 hyppigste bruksområdene for elever og lærere ved NTNU.

De mørke resultatene

Testing avslørte hele 53 problemer for elever og 54 problemer for lærere.

Topp tre problemer for elever

1. Skrive i mottakerfelt

png;base645524953b5bca123a

2. Velge deltakere før prosjekt

Valg av deltakere

3. Uklar resultatside til tester

3. Uklar resultatside til tester

Andre problemer, som ikke er med i topp tre:

  • Utydelig hvor du inviterer deltakere til opprettet prosjekt (villedende knapper på prosjektsiden)
  • Prosjektinvitasjon til prosjekt vises ikke under Prosjekter (uklart hvor den vises)
  • Søk: Etternavn-feltet står først, over fornavn-feltet
  • Utydelig hvordan du legger til flere mottakere i en melding/invitasjon
  • Ingen link i en prosjektinvitasjon til prosjektet som invitasjonen gjelder

Topp tre problemer for lærerne

1. Rotmappe-link og fagside-link

Rotmappe og fagside-link

 

2. Rotete side for Legg-til

 

Rotete

 

 

3. Melding til personer på deltakerliste

 

 

Andre problemer, som ikke er med i topp tre:

  • Utydelig hvordan du finner personen du skal sende melding til
  • Utydelig hvordan du åpner en innlevert oppgave
  • Leveringsoversikten er uoversiktelig
  • Søk: Det står ingenting i Emner-dropdown, som skaper forvirring
  • Legge til peker: Innholdet i Kommunikasjon-dropdown er uforståelig / kryptisk

itslearning AS viser interesse

Resultatene mine, postet fortløpende på bloggen Brukertest av itslearning
, vekket interesse hos itslearning AS, og de var svært positive til at jeg gjorde en så omfattende brukertest av systemet deres.

En drøy måned før levering ble jeg invitert hjem til kontorene deres for å presentere resultatene mine. Presentasjonen ble overraskende godt mottatt, og de viste stor vilje til å forbedre brukeropplevelsen.

Nå gjenstår det bare å se om de gjør endringer basert på den grundige testingen min, og om endringene fører til en bedre og mer smertefri opplevelse av itslearning for elever og lærere i fremtiden. Det er jo lov å håpe.

Anders har snakket om sin Masteroppgave “Metodiske utfordringer med brukbarhetstesting av digitale læringsplattformer” på DUO, et samarbeid mellom Radio Nova og Masterbloggen. Lytt og lær.

  • Pingback: Innlegg på masterbloggen.no | Brukertest av itslearning()

  • Cassandra Nordheim

    La oss håpe at de tar tak i problemene, for det er ikke en enkel plattform å forholde seg til.
    Dessverre virker det som om en del av den pedagogiske programvaren, altså det som brukes og utvikles av pedagoger, blir vanskelig å forstå for de som ellers er godt vant til annen programvare. Noe som vanskeliggjør hele prosessen med å lære seg noe innen IT for de som er helt ferske i tillegg.

  • Det stemmer Cassandra, og det er trist.

    En del av løsningen tror jeg ligger i å involvere sluttbrukerne (elevene, lærerne osv.) gjennom hele i prosessen i å bygge et slikt system.
    Og samtidig være knallhard på prioritering av hva som skal være med og hva som må kuttes.

    Funksjonalitet kan være så fint og flott det bare vil, men hvis folk ikke klarer å bruke det er det verdiløst og bortkastet.

    itslearning prøver å gjøre ekstremt mye for ekstremt mange. Da er det naturlig å tenke at løsningen blir relativt middelmådig for de aller fleste.

    De kunne delt systemet opp i mindre system for ulike målgrupper (barneskolen, ungdomskolen, VGS, osv.) og sikkert kuttet (minst) 50% av funksjonaliteten og fokusert på å gjøre de resterende 50% så bra som mulig. Det handler om fokus.

  • Cassandra Nordheim

    Er helt enig der ja, at det burde vært delt opp. Når jeg skulle kurses på det var jeg it-ansvarlig på en liten fådelt skole og mange av funksjonene var helt ubrukelige for oss og det samme inntrykket fikk jeg fra flere andre deltagere.
    Dessuten så er det jo merkelig at mennesker som har it som sitt fag klarer å få problemer med It’s learning, hvordan skal da andre få godt utbytte av det? Er nok mye å ta tak i for utviklerne der

  • Vibeke

    Ser at siste innlegg i denne diskusjonen er 2 år gammelt. Ser for meg ikke ut som om det kan ha blitt gjort så mange forbedringer da It´s Learning for meg er et utrolig frustererende verktøy! Og jeg er foreldre til en 3. og 4. klassing. Skjønner at det blir da enda verre jo mer som forventes av leveringer her etter hvert oppover i klassetrinnene.