Bør være billigere enn pocketboken
Lesetid: 2 minutterNorske forlagshus har bestemt seg for hva e-bokprisen skal være, men har de spurt leserne hva de er villige til å betale? Det har Alma Canovic og Ellen Hauge Viik gjort i sin masterfagsoppgave.
De norske forlagene har i flere år arbeidet for en felles løsning for e-boksalg. Det har vært enighet om en reduksjon i prisen på 25 % sammenlignet med den fysiske boken. Undersøkelsen til Canovic og Viik, viser derimot at 70 % av respondentene mener at e-bøker bør være billigere enn pocketbøker. Nesten 20 % mener at den bør ha samme pris som pocketbøker, mens 10 % mener den burde ha en pris som ligger mellom pocketboken og den innbundne boken. Begrunnelsen for hvorfor det bør være billigere med e-bøker enn fysiske bøker er ikke overraskende disse:
1. Forlagene har kostnadsbesparelser som bør gjenspeiles i pris (ca. 72 %)
2. En fysisk bok man kan ha i bokhyllen er mer verdt (ca. 75 %)
Kr. 199,- er for dyrt
Selv om de fleste respondentene mener at e-boken bør være billigere enn pocketboken, viser også undersøkelsen at det er høyere priselastisitet for e-boken enn for den fysiske boken. Priselastisitet er et uttrykk for hvor mange prosent etterspørselen endrer seg dersom prisen endrer seg med én prosent. De fleste respondentene mener at e-bøker begynner å bli billige når de koster 99,- kr., mens de synes at e-bøker begynner å bli dyrt når prisen er høyere enn 199,- kr. Det er når de sammenliger e-boken med en boknyhet i innbundet utgave til 399,- kr. Det må legges til at undersøkelsen til Canovic og Viik viser at det ikke finnes en ideell e-bokpris, men at kunden vurderer prisen på e-boken opp mot hva den fysiske boken koster. Maksimal betalingsvillighet for e-bøker er i følge undersøkelsen 37 % av prisen på tilsvarende tittel i innbundet utgave.
Kr. 259,-, takk!
Onsdag forrige uke lanserte Cappelen Damm 500 norskspråklige e-bøker, deriblant en rekke nyheter. Lars Saabye Christensens “Bernhard Hvals forsnakkelser” koster 399,- i bokhandel og 259,- som e-bok. Det betyr at Cappelen Damm gir en reduksjon i prisen langt ut over de tidligere nevnte 25 %. Denne norske boknyheten fra Saabye Christensen gir et prisavslag på 35 % av den trykte boken, det er allikevel langt fra det Canovic og Viik regner som maksimalt prisnivå, som i dette tilfellet ville blitt ca. 149,- kr.
Nye kunder å vinne
At det er en høy priselastisitet for e-boken indikerer at man kan vinne kunder ved å senke prisen. Canovic og Viik skriver at: ”Elastisiteten viser at forlagene kan kapre nye kunder dersom prisen på e-bøker reduseres i forhold til prisen på tilsvarende trykte bøker. Tilgangen av nye kunder vil være stor ved alle prisreduksjoner fram til kr. 99,-. Prisreduksjoner som gir en e-bokpris under kr. 99,- vil ha liten effekt på antallet nye kunder.”
NB! Undersøkelsen til Canovic og Viik er gjort blant studenter ved Norges Handelshøyskole, og resultatene har dermed noen begrensninger som indikatorer for hele befolkningen.
Pingback: Eboka bør koste kr. 249, ifølge CappelenDamm | Eiriks forfatterblogg()
Pingback: E-bokpriser « Martin Bekkelund()