Hvordan lukter en merkevare?

Lesetid: 2 minutter

Jeg har gått inn i hvordan graden av en opplevelse blir sterkere dersom du inntar den gjennom flere dimensjoner og flere sanser enn bare den rent visuelle.

I prosessen fant jeg ut at det kanskje ikke finnes noe som oppleves rent visuelt, det slo meg at opplevelsen av det jeg så, baserte seg på assosiasjoner og referanser jeg hadde til andre sanseopplevelser. Eksempelvis ville det bety at ved å titte på et postkort fra syden, ville jeg huske lukten av salt sjø, smaken av fargerikt popkorn og følelsen av sand mellom tærne, noe som igjen ville forsterke min opplevelse av bildet. Like spennende var det hvordan en plutselig eim av en kjent parfyme kunne sette i sving en haug av mentale bilder i hodet mitt fra minner jeg hadde ankret til akkurat den lukten.

Hva forsterker det visuelle inntrykket?

Med fascinasjonen for dette ga meg i kast med å jakte på hva som kunne heve visuelle inntrykk og uttrykk i arbeidet som visuell kommunikatør. Hvor viktig var egentlig dette med flersanselige kombinasjoner, altså sammensetningen av det vi kunne se, lukte, føle, høre og smake? Dette ledet meg inn på merkevarer vi har rundt oss i dag, hvordan vi bruker dem og forholder oss til dem. Vi velger de produktene vi trenger gjennom de merkevarene som kommuniserer det vi føler gir en merverdi til vår personlige identitet. For at kunder skal ta et valg, er det viktig at merkevaren kommuniserer det de kan forholde seg til og som svarer til deres preferanser.

Siden jeg er en person med et sterkt behov for høy opplevelsesgrad, fant jeg ut at jeg best likte de merkevarene med bred flersanselig appell. Det vil si at merkevarer med auditive logoer, spesialdesignede lukter, konseptuelle butikker og gjennomført materialbruk hadde størst innvirkning på meg og min opplevelse av konseptet og budskapet. Gjennom forskningen i løpet av prosessen fant jeg ut av jeg ikke er den eneste, men at det er gjort mange studier av hvordan mennesker har behov for flersanselige merkevareopplevelser. Det viser seg faktisk at dette er essensielt for å bygge en god, gjensidig merkevarelojalitet, på grunnlag av moderne merkevarebygging.

Brukte egen merkevare som prøvekanin

Jeg valgte en merkevare jeg selv er medgründer i som case for utprøvingen av flersanselige kommunikasjonsstrategier for å formidle denne merkevarens historie og konsept.

Klesmerket Institute Noreg med sin kalde, norske, arktiske natur, blandet med gammel instituttestetikk i kombinasjon med kunstneriske eksperimenter som konsept, har vært en ideell sanseplattform å leke seg med. Jeg har gått inn i strategiske løsninger for hvordan dette kan oppleves gjennom lyder, materialer, lukter, eventuelle smaker og sist, men selvfølgelig også; det visuelle.

Lyden til prosjektet

[wpaudio url=”http://masterbloggen.no/wp-content/uploads/2010/08/Anna-Lisa_Johannessen_LYD.mp3″ text=”Lyden av Institute Noreg” dl=”0″]
Lydklippet er laget av Øivind Sjøvoll.

Bilder fra prosjektet


Kontakt Anna-Lisa hvis du ønsker tilgang til rapporten.anna.lisa.johannessen(a)gmail.com

  • Ingunn Holmstad Haukeland

    Dette var spennende både å lese og høre.

  • Anna-Lisa

    Tusen takk, godt å få hyggelig tilbakemelding 🙂