5 studenter, 5 masteroppgaver, en motorsykkel

Studentene bak Roskva-prosjektet er Lars. J. Norberg, Erik Olsvik, Hans Ola Krog, Odd Arne Skjong og Espen Kultorp.

Dette er første blogginnlegg fra 5 masterstudenter studenter ved Universitet for Miljø og Biovitenskap (UMB) som utvikler en elektrisk motorsykkel. Studentene har hver sin masteroppgave innen Maskin, Prosess og Produktutvikling, og vil gjennom våren ta for seg hver oppgave i nærmere detalj samt komme med oppdateringer i prosessen.

Hvorfor elektrisk motorsykkel?

Motorsykler har mest tap per kg av alle personkjøretøy. Dette vil vi gjøre noe med, vi vil optimalisere verdens morsomste transportmiddel i forbindelse med masteroppgaven. Vi er godt i gang med konseptutviklingen og ser for oss at vi er ferdig med prototype til sommeren.

Markedet for elektriske motorsykler er i startgropa og det finnes noen få merker på markedet, men det er ikke utbredt. Konkurransen tatt i betraktning så skal ikke vi finne opp hjulet på nytt, men være en av trendsetterne. Et av problemene med de tilgjengelige syklene på markedet i dag er kjøregleden. Mange av elsyklene på markedet i dag bruker chassis, bremser og fjæringskomponenter som ligger 10–20 år bak bensindrevne konkurrenter. Utviklingen gått sin gang, og sykler fra denne tiden kan ikke sammenlignes med nyere typer, da kjøregenskapene har blitt betraktlig bedre. En motorsykkelentusiast vil derfor ikke gå å kjøpe en elektrisk motorsykkel basert på gammeldagse komponenter.

Vi skal utvikle og produsere en elektrisk motorsykkel som skal ha minimalt med energitap fra produksjon til veien. Den skal i tillegg være ergonomisk utformet, ha gode kjøreegenskaper og være mulig å selge i dagens, samt fremtidens marked.

Designskisse

Oppgavene:

Med 5 forskjellige masteroppgaver som skal være avhengige av hverandre med tanke på sluttresultat kan det oppstå flere utfordringer. Disse vil bli drøftet nærmere i hvert av de fremtidige innleggene. Andre utfordringer for prosjektet i sin helhet er tid og penger. Dette er noe vi har vert utsatt for før da flere fra gruppa produserte hybridbilen Ecotwin. Her sto utfordringene på løpende bånd og vi endte opp med å jobbe lange netter på verkstedet og datasalen samt lange dager med sponsorjakt. Hovedfokus skal selfølgelig være å produsere fem nytenkende masteroppgaver innen produktutvikling og maskin. Vi ønsker å legge fra oss alt vi kan om motorsykler fra før av for å bygge opp det mest effektive konseptet fra grunnen av.

Gjengen foran Roskva/Tekna standen på Zerokonferansen 2011

Navnet Roskva:

Roskva er norrønt for “den raske”. Roskva er kjent gjennom norrønt mytelogi som søsteren til Tjalve, begge treller (tjener) til guden Thor. Ettersom Thor var guden for torden og vær ble dette et utmerket navn til prosjektet. Lyn er elektrisitet og dette er igjen forbundet med miljø.

Følg oss gjerne på vår Facebook side eller via @RoskvaElectric på Twitter.