Kongelig masteroppgave

Lesetid: 2 minutter

For bare et par dager siden var det heidundranes fest i Londons gater. Den vanlige jenta på gaten, Kate Middleton, fikk sin Prins William til sin mann. Dette skal jeg skrive masteroppgave om.

Dekningen av det kongelige bryllupet

I min masteroppgave, som fortsatt er på vei til å bli utformet med min veileder på det første stadiet, skal jeg se på hvordan dette bryllupet ble dekket av britiske og norske aviser. I løpet av en tre uker lang periode skal jeg samle materiale som jeg skal analysere. Masteroppgaven min og den komparative innholdsanalysen vil først og fremst bestå av disse avisene: The Daily Telegraph, The Sun, Aftenposten og VG.

Og det skal skrives på engelsk. Selvfølgelig.

Prinsene forlater Buckingham Palace. Foto: Linn Larsen

Prinsene på vei fra Buckingham Palace til Westminster Abbey. Foto: Linn Larsen

Det skal leses mye

Som alle andre studenter som skal gjøre masteroppgave startet jeg med blanke ark da jeg begynte på masteren min i London i september i fjor. Etter en stund med hundrevis av essays, artikler og andre oppgaver som for eksempel se på mediedekningen av gruvearbeiderne i Chile, bestemte jeg meg for at jeg ville se på dekningen av det kongelige bryllupet her. Ingen andre har jo gjort det før, tenkte jeg. Et bryllup som dette er verdt å se nærmere på. Det er mange interessante aspekter som kommer på bane her; nasjonalisme, tabloidiseringen av avisene, valg av språk, bilder og kildebruk, samt avisøkonomi. En sentral bok om akkurat dette er ”Nyhetsverdier” skrevet av den norske forfatteren og medieforskeren Sigurd Allern, og Michael Billigs ”Banal Nationalism”.

Prins Charles og Camilla Parker Bowles. Foto: Linn Larsen

Prins Charles og Camilla Parker Bowles vinker til folkemassene utenfor slottet. Foto: Linn Larsen

Er det noen som har et par forslag til hva jeg ellers kan lese?

En god veileder takk

Det skal bli noen veldig interessante måneder med lesing og skriving denne sommeren fra juni til innlevering i begynnelsen av september. Heldigvis får jeg mye hjelp fra veilederen min som har skrevet og skriver bok om blogging i Iran. Jeg føler nå at jeg kan få utrolig mye utbytte av veilederen min når vi nå i startfasen kan diskutere ulike perspektiver når jeg kommer på veiledningstimer og sier hva jeg har lest. Denne dynamikken mellom veileder og student tror jeg skaper bedre oppgaver. Det er alltid godt å vite at man er på riktig vei ifht innleveringen i september.

Det er gjerne en gjensidig spenning i et veilederforhold: Som veileder forsøker jeg å få et inntrykk av studentens kunnskaper og engasjement, og hvordan jeg kan bygge på og forsterke dette.

Aksel Tjora, innlegg i Masterbloggens veilederspalte