Veiledning på masterstudiet

Lesetid: 1 minutt

Nærmere 20 studenter ved Institutt for psykologi på NTNU mener de står uten kvalifiserte veiledere til masteroppgavene sine.

– Vi har henvendt oss til ledelsen flere ganger. Vi får bare tvetydige og arrogante svar tilbake, sier Sigurd Bjurbeck til Dagens Næringsliv.

9. september skriver Aftenposten at 20 studenter truer NTNU med rettsak.

Veiledere kvalitetssikrer studentenes arbeid helt fra forskningsdesign til ferdig analyse. Å være sikret kyndig forankring av et så stort soloprosjekt, som en masteroppgave, er for en uerfaren forsker, alfa omega. Om ikke denne funksjonen ivaretas og prioriteres vil kvaliteten på et masterstudie synke betraktelig.

Så vi i masterbloggen vil gjerne vite: Hvordan er situasjonen rundt omkring på de forskjellige studiestedene?

  • Anders

    Spørsmålet om antall veiledningstimer vi har rett på bør kanskje ha et alternativ for “Vet ikke”? Jeg har ingen anelse om hvor mange jeg har krav på, men jeg tror at det i praksis er tilnærmet ubegrenset…

    • anne

      Ja, lurte litt på formuleringen der. Det er antall veiledningstimer instituttet, eller skolen har sagt man får dekket, vi er ute etter.

  • Tatjana

    Jeg savner spørsmål om studenter synes/opplever at det er nok veiledningstimer de har krav på. Jeg tenker på mengde. Det hjelper ikke å ha tilgang til de timene når du får tildelt alt for lite tid i utgangspunktet. Denne problematikken kommer ikke så tydelig via undersøkelse.
    Et annet ting som dere kunne ha spurt – kvaliteten på veiledninger. Her tenker jeg å spørre om studentene opplever veiledningstimer som nyttige/reel hjelp.

    • anne

      Hei Tatjana

      Kvaliteten på veiledningen og om tilbudt antall veiledningstimer føles tilstrekkelig er også viktig å reflektere over i denne sammenhengen. Helt enig.

      Vi tar det med i neste omgang:)