Fankulturens nye synlighet

Lesetid: 5 minutter

Fan
>«Fan» er en forkortelse av «fanatisk» som stammer fra det latinske «fanaticus». Det latinske ordet har betydninger knyttet til det å tilhøre et tempel, være guddommelig inspirert, entusiastisk, panisk eller rasende.
>Ordet «fanatisk» har utviklet seg til å betegne en overdrevent og misforstått entusiasme.
>Trolig ble begrepet «fan» humoristisk tatt i bruk av sportsreportere på slutten av 1800-tallet, men det har aldri klart å unnslippe sine tidligere konnotasjoner til religiøs fanatisme, falsk tro, besettelse og galskap.

Gjennom sosiale medier har fankultur fått en ny synlighet. Tidligere måtte man selv oppsøke fankulturer – i dag snubler vi over dem overalt.

Før uttrykte vi oss på pennaler, ryggesekker og pulter. Vi risset inn og tegnet logoer og navn på våre favorittband. I dag uttrykker vi fascinasjon gjennom blogger, hjemmesider eller superstjernenes egne profiler på Twitter og Instagram.

Sosiale medier styrer mye av vår hverdag og vi er tilgjengelige til alle døgnets tider. Fankultur har gått gjennom en forvandling de siste årene. Det har gått fra å ha en kultstatus til å bli en mainstream aktivitet blant nettbrukere.

Det nye fellesskapet

Nettsteder som YouTube og Twitter er glimrende arenaer for fankulturer. Der oppdateres både fans og tilfeldige brukere om hva som er det mest diskuterte i miljøet for øyeblikket. I tillegg til dette har Twitter utfordret journalister når det kommer til aktualitet. De har nå måttet begynne å referere til dette nettstedet som kilde.

De sosiale mediene er plattformer som kan fjerne geografiske grenser, samle mennesker og gjøre det enklere komme i kontakt med fankulturer. Disse mediene tilbyr en nærhet og et fellesskap mellom mennesker som  i førdigital fankultur tok altfor lang tid å bygge opp.

Fansens interaktivitet

Fankultur-teoretiker Henry Jenkins forklarer at man ikke blir en fan ved å være en gjennomsnittlig tilskuer av en serie eller film. Man blir en fan når man deler følelser og tanker om idoler med sine venner, når man deltar i et «samfunn» med likesinnede.

Å være en fan krever altså en dypere relasjon til objektet, om det skulle være bøker, filmer eller serier. Dette kan beskrives som å gjøre personlige reaksjoner til sosial interaktivitet; å forvandle en «tilskuerkultur» til en «deltakerkultur». Det er dette som utgjør en av de mest sentrale karakteristikkene av fandom.

Fans regnes å være tidlig ute med å ta til seg de nyeste medieteknologiene, motivert av deres umettelige appetitt på mer; som en forlengelse av deres idoler. Mange fans kan ha vanskeligheter med å se seg fornøyd med det endelige materialet de har fått levert av produsentene. Og dette kan også motivere dem til å lage sine egne produkter, som fanfiction og kortfilmer.

YouTube-stjernen Nutty Madam

Ta for eksempel brukeren Nutty Madam på YouTube. Hun er en såkalt Twihard, altså fan av Twilight-sagaen. Twilights fankultur skiller seg fra den vi ser i maskuline fankulturer. Fansen av Star Trek og Star Wars regnes som maskulin fankultur, mens spesielt fans av såpeopera og artister regnes som feminin fankultur.

Eksempelet Nutty Madam demonstrerer en hysterisk intensitet og avslører stereotypen groupie. Hun regnes å være en av YouTubes mange stjerner og den mest kjente blant Twilight-fansen.

Twihards
>Fans av Twilight-sagaen betegnes som Twihards.
>Kjennetegnes av hysteriske reaksjoner på filmene og skuespillerne.
>Drømmer ofte om vampyren Edward, spilt av Robert Pattinson.
>Glorifiserer forholdet mellom Kristen Stewart og Robert Pattinson

Hun dokumenterer sine reaksjoner på nyheter og trailere av Twilight-filmene på nettstedet gjennom «vlogging». Vlogging er en form for videosamtale mellom sender og mottaker hvor bloggeren filmer seg selv med et webcam.

Nutty Madams aktivitet på YouTube er en god illustrasjon på en Twihards dagbok. Hun har dokumentert hvordan hun opplever det å være en Twihard og hvordan det preger hennes hverdag. Hun velger å dokumentere den delen av hverdagen som handler om Twilight, for å kunne formidle til likesinnede om hvor mye dette betyr for henne. Samtidig kan hun få sine meninger sett og hørt av deltakerne av produksjonen så vel som likesinnede innenfor fankulturen.

Groupies (The origastic fan)
>Den stereotypiske forståelsen av «groupies» er hysteriske, skrikende tenåringsjenter.
>Dagdrømmende fans.
>Ønsker å oppnå total intimitet med idolet.

Etter at hun bare har hatt bøkene og sine egne forestillinger om Edward kunne hun få se drømmeprinsen i «levende live» med filmenes første trailer. Hun drømmer seg bort og er åpenlyst betatt av karakteren. Hun skriker, hyperventilerer og sukker; på denne måten avslører hun seg som en «orgiastic fan», med andre ord en groupie.

Den drømmende fansen

Pete Townshend skrev i boken Starlust at vi stadig er på søken etter perfeksjon, enten i oss selv eller i andre. Han oppfatter denne søken som vår leting etter Gud og at vi ofte finner dette i våre idoler. Alle har sine fantasier og dagdrømmer om fascinasjonsobjekter og ønsker i livet, men forskjellen mellom fansen og de gjennomsnittlige tilskuerne er hvor intenst de velger å dvele ved disse fantasiene.

Når Henry Jenkins skal beskrive groupies hevder han at de ønsker å oppnå fullstendig intimitet med sine idoler. Jeg kan derfor ikke la være å se noen likhetstrekk i betegnelsen groupie og Twihards.

Da jeg for eksempel så Twilight på kino ble jeg overrasket over den utadvendte holdningen fansen hadde til filmen i kinosalen. Jentene sukket, jublet og stønnet åpenlyst og høylytt i sin beundring av kyssescener og replikker, eller så fort de mannlige skuespillerne dukket opp på skjermen og kastet skjorten.

I denne fankulturen ligger fascinasjonen i drømmen om Edward. Konseptet er en romantisk og melodramatisk twist på hverdagen. Aktiviteten kan være den samme som i andre fankulturer, men engasjementet er av en annen natur. Twilight er først og fremst et melodrama hvor de har forvandlet drømmeprinsen om til en vampyr.

Fankulturers nye hjemmeside

Jeg husker den første gangen jeg hørte om nettstedet Twitter. (Jeg husker dette spesielt godt siden nyhetssaken handlet om skuespilleren Ashton Kutcher og et bilde av Demi Moores bakende.) Med dette nettstedet forandret medieverden seg på mange måter.

Et enkelt søk på nettstedet etter «Kristen Stewart» er et godt eksempel på dette. Jeg fikk opp utallige fanklubb-profiler. I tillegg til dette har Twilight-filmene en offentlig Twitter-profil som hadde rundt 1.329.205 følgere da jeg skrev masteroppgaven. I skrivende stund har tallet økt til 1.407.908. Sånn som med YouTube bruker produksjonsselskaper dette nettstedet for å promotere sine nyeste prosjekter.

Geografiske grenser oppløses

Twitter er på denne måten et godt eksempel på som kalles for «just in time fandom».  Tidligere (i det som regnes som den førdigitale fankulturen) tok det mye lenger tid å komme i kontakt med personer innenfor fankulturenes samfunn. Med tanke på at mange av fansens idoler befinner seg på Twitter er de lett tilgjengelig.

Her kan fansen rose, støtte og kritisere sine idoler med det samme de har fått med seg en nyhet, film eller episode av en fjernsynsserie. Tidligere hadde dette tatt mye lenger tid, fordi de måtte vente på brev og lignende.

Nettstedet fjerner også de geografiske grensene – fans på forskjellige sider av verden kan kommunisere i øyeblikket noe skjer. Da «Breaking Dawn – Part 2» ikke ble nominert til MTV Movie Awards reagerte fansen med å boikotte prisutdelingen og de oppfordret hverandre på nettstedet til å se filmen i stedet. Alle startet filmen da prisutdelingen åpnet og de twitret med hverandre gjennom hele filmen. En internasjonal filmkveld, med andre ord.

#Fangirl

Et aspekt som er positiv med de sosiale mediene, som opptar hele vår hverdag i dag, er at det nå er mye enklere for likesinnede å komme i kontakt med hverandre. De sosiale mediene utgjør arenaer hvor det er enklere å være en del av en fankultur. I dag har vi en tilgjengelighet til våre idoler hver eneste dag, og kan nå diskutere hendelser med et større antall mennesker, som tidligere tok altfor lang tid å bygge opp.

Fankultur er tilgjengelig overalt. Alt man trenger å gjøre er å søke etter ordet #fangirl.