En brukervennlig dag

11. november betyr World Usability Day. Tenk, en hel dag tilegnet brukervennlighet! Jeg er Masterbloggens fagredaktør for design og brukeropplevelse, og griper derfor sjansen til å fortelle litt om fagområdet brukeropplevelse.

Det arrangeres i dag seminarer og foredrag om brukervennlighet over hele verden. Norsk Designråd legger ut en film om inkluderende design på sine nettsider kl. 12:00. Dataforeningen har også et seminar og fest, hvor andre del er gratis å delta på.

Kjært barn har mange navn

Fagfeltet mitt har mange navn, og omfatter mange temaer som helt eller delvis overlapper hverandre. Jeg har derfor laget en liten liste til dere som har lyst til å lese litt mer om noen av emnene.

Forklaring på begreper

Begrep på engelsk Begreper på norsk
User experience (UX) Brukeropplevelse
Usability Brukervennlighet, brukskvalitet
Interaction Design Interaksjonsdesign
Human Computer Interaction (HCI) Menneske-maskin interaksjon
Information Architecture (IA) Informasjonsarkitektur
Accessabilty Tilgjengelighet, universell utforming, inkluderende design
Information Design Informasjonsdesign
User-centred design Brukersentrert design
User Interface Brukergrensesnitt

Usynlig magi

Jeg kaller meg interaksjonsdesigner, og sier at jeg jobber med brukeropplevelse. Det innebærer at jeg jobber mer eller mindre innenfor alle begrepene ovenfor. Brukeropplevelse handler om å gjøre systemer, nettsider, produkter og tjenester litt lettere å bruke – med andre ord gjøre livet litt enklere. Eller magisk, som Daniel Burka sier avslutningsvis i denne snutten om  interaksjonsdeign

Kan en nettside bli for brukervennlig?

Det er en vanlig misforståelse å tro at godt design og brukervennlighet er motsetninger. Nettsidene til brukervennlighetsguruer som Jakob Nielsen og Donald Norman bryter ikke akkurat ned denne myten. Hvilket betyr at interaksjonsdesignere som er opptatt av brukervennlighet ofte blir møtt med slike spørsmål:

“Det kan jo bli for brukervennlig”

Jeg kan ikke si meg enig, men skjønner hvor argumentet kommer fra. Jeg ønsker likevel å påpeke at godt design er brukervennlig, men ikke nødvendigvis motsatt. For å oppnå en god brukeropplevelse så må brukervennlighet og design gå hånd i hånd.

En ny nettbutikk er et godt eksempel på hvordan design og brukervennlighet sammen kan skape en god brukeropplevelse. Her skal designet skape en følelse, det må vekke tillit og gi butikken kredibilitet som selger av produktene. Løsningen må også være brukervennlig blant annet ved hjelp av gode plasseringer av elementer på nettsiden, navigasjon, fargevalg og tilbakemeldinger. Brukervennlighet i denne sammenhengen betyr å gjøre det lett å finne frem og å kjøpe produktene. God brukeropplevelse er god butikk.

Norge var først

I Norge har vi lang tradisjon for å involvere brukerne i designprosesser. I god sosialistisk ånd involverte man på 70-tallet fagforeninger og arbeidere i utviklingen av nye verktøy og systemerer. Man mente at brukeren, her arbeideren, hadde noe å bidra med i form av sin erfaring og fagkompetanse. Denne metodikken kalles i dag participatory design, og jeg kan anbefale artikkelen “The methodology of participatory design” av Clay Spinuzzi.

Brukervennlig kommunikasjon

Kommunikasjon er temaet som er satt for årets brukervennlige dag. Blogg er kommunikasjon. Jeg utfordrer derfor alle Masterbloggens lesere:

hvordan kan vi bedre kommunikasjonen, hva ønsker dere at Masterbloggen skal være?

Vi planlegger en oppdatert versjon av Masterbloggen på nyåret, men for at dere skal få en god brukeropplevelse så trenger jeg innspill fra deg. Skryt, syt, forslag, ønsker, klager – alle innspill er velkomne! Vi har opprettet en lekeplass for å utvikle bloggen videre.

  • Ine

    Jeg for min del klarer ikke å se at nettsidene til Jakob Nielsen kan være brukervennlige.
    For at jeg personlig skal kunne nyte og like en nettside er det viktig at det både ser pent ut og er lett å navigere.

    Syns du har gjort en god jobb med Masterbloggen! 🙂

    • Kristin Kokkersvold

      Nei, det er vel mange er enig med deg i det Ine. Jeg vil vel kanskje si at de er stort sett brukervennlige, men synes som deg at det er problematisk når han helt overser andre aspekter ved brukeropplevelsen som estetikk, etterlatt inntrykk, kredibilitet/troverdighet og desireability.
      Men nyhetsbrevene hans er verdt å få med seg!

      Takker og neier for skryt 🙂