Slik ser vi på bedrifter i sosiale medier

Sosiale medier har stort potensial som markedsføringskanal for norske bedrifter. Kunder er åpne for dialog, dersom bedrifter følger kjørereglene i de ulike kanalene. Men fallhøyden er stor dersom verktøyet misbrukes.

• 7 av 10 mener sosiale medier er en god kanal for å lære mer om produkter de er interessert i.
• 8 av 10 mener sosiale medier er en god kanal for å ytre tilfredshet eller misnøye med produkter eller bedrifter.
• 7 av 10 er positiv til kommunikasjon med bedrifter i sosiale medier. Aktive brukere er mer positive og ser lettere nytteverdien enn mindre aktive brukere
• 4 av 10 frykter at bedrifter vil bruke sosiale medier til å nedlesse dem med tradisjonell reklame.
• 8 av 10 synes ikke bedrifter har nok kunnskap om hvordan sosiale medier skal brukes.

Dette er hovedfunnene fra spørreundersøkelsen i Anders Husas masteroppgave som han har

Foto: Matt Hamm http://www.flickr.com/photos/matthamm/2945559128/

omtalt både på sin egen blogg, og her på Masterbloggen tidligere.

Nyttig og brukervennlig i ulike kanaler

Oppgaven viser også at det klareste skillet går mellom de typiske Facebook-brukerne som er mest opptatt av sosialisering og underholdning, og Twitter og LinkedIn-brukere som i hovedsak er ute etter nettverksbygging, informasjonssøk og deling. De typiske Facebook-brukerne er mindre positive og ser mindre nytteverdi av kommunikasjon med bedrifter i sosiale medier.

Bedrifter bør dermed spørre seg hvordan tilstedeværelsen i sosiale medier kan være en nyttig og brukervennlig opplevelse for kundene. Sosiale medier vil ikke gjøre et produkt eller en tjeneste bedre. Det kan imidlertid gi selskapet et ansikt eller en personlighet, bidra til å øke trafikken til nettsider og butikker, samt spre informasjon om tilbud og events.

Dette var populærversjonen. Originalposten av Anders Husa leser du her.